Arrangement
Innholdstypen kurs lar deg presentere agenda, foredragsholdere, presentasjoner og opptak. Siden skal være nyttig både før og etter arrangementet.
Skal du ha et arrangement, må du ta kontakt med team arrangement i Kommunikasjonsavdelingen.
Når vi skal opprette et arrangement sammen med deg, bør du lese våre råd om hvordan du skriver invitasjoner til arrangementer. Les for øvrig på intranettet vårt om rutinene for arrangementer.
Arrangementet vil vises under kommende arrangement i arrangementsoversikten til det er gjennomført.
Kontakt oss
Team arrangement
Før et arrangement
Slik redigerer du teksten din
Redigering av arrangementssiden skjer på de fire fanene "Innhold", "Sted", "Kontakt" og "Tidspunkt". Du må ha tilgang til å redigere på digdir.no for å redigere arrangementssiden. (Send forespørsel til sara.talleras@digdir.no om du ikke har tilgang.)
- Tittelen skal være navnet på arrangementet – kort og presist.
- Ingressen bør ikke være lengre enn 4 linjer.
- Feltet "Påmeldingslenke" skal inneholde lenke til påmeldingsløsning eller annet eksternt nettsted.
- Feltet "Digitallenke" skal inneholde lenke til siden der man kan følge en sending digitalt.
- Under "Global taksonomi" kan du velge hvilke fagområder arrangementet handler om.
- Under "Arrangementstype" velger du hva slags arrangement det er snakk om.
- Resten av innholdet bygger du opp ved hjelp av ulike moduler.
- Brødteksten skal helst starte med ren tekst uten ny overskrift. Fortell det viktigste leseren trenger å vite etter introduksjonen i tittel og ingress.
- Lag korte avsnitt. Fortell kun ett budskap i hvert avsnitt.
- Overskrifter gjør innholdet skannbart for leseren.
Knapper for påmelding og deltakelse blir synlige så snart du legger inn en URL i de aktuelle feltene.
Skriv klart og tilgjengelig – og på nynorsk
Husk at du som redigerer sider, er ansvarlig for å
- skrive godt og klart språk
- sikre universell utforming av alt innhold
- skrive minst 25 % av innholdet ditt på nynorsk
Etter at arrangementet er ferdig
Cirka klokka fire den dagen arrangementet er gjennomført, flyttes siden automatisk til oversikten over avholdte arrangement, mens arrangementet beholder samme URL. Arrangementene i oversikten er sortert etter dato, med det nyeste øverst.
Viktig: Arrangementsansvarlig må selv fjerne påmeldingsinformasjon og redigere teksten slik at det fremkommer at arrangementet er ferdig.
Hvordan legge ut presentasjoner med modulen "Dokument"
Du må legge ut dokumentene i modulen "Dokument".
Framgangsmåte:
1. Gi filen et godt navn, konverter til PDF-format og lagre den. Hvordan gi filen et godt navn før du laster den opp
2. Legg til modulen Dokument (tidligere Filer) ved å åpne nedtrekksmenyen for moduler
og velg "Legg til Dokument".
3. Skriv inn tittel for gruppen med dokumenter. (Om du har flere grupper med dokumenter, eller har behov for å vise video også, kan det være nødvendig å legge til flere moduler.)
4. For å laste opp nytt dokument eller velge ett som er i arkivet fra før, må du velge "Legg til mediefil" (I eksemplet over er det allerede lastet opp 4 filer)
5. Du kan nå enten søke på eksisterende under "Name" eller legge til ny fil ved å klikke på "Velg filer".
5. Når du laster opp dokumentet, må du endre feltet "Navn" slik at det inneholder:
- Navn på presentasjonen
- Hvem som holdt foredraget og hvor vedkommende kom fra
- Filtype i parantes, f.eks: (pdf)
Eksempel: "God behovsfase ved Ingrid Kolderup (pdf)"
6. Du må også velge emne under Global taksonomi for eksempel "StimuLab".
Du kan endre rekkefølgen på dokumentene i etterkan ved å klikke og dra til ønsket plass.
Se eksempel på side med presentasjoner
Endre navn og egenskaper på et dokument som er lastet opp
Har du glemt å gi en god tittel på dokumenter, trenger å legge inn ingress eller endre på noe, så kan du finne igjen dokumentet under Media i toppmenyen.
Under Media finner du register over alle dokumenter, bilder og videoer som er vist på nettstedet.
Hvordan legge ut presentasjoner som lenke i brødtekst
Lenke til presentasjoner i brødteksten som skal inneholde:
- Navn på presentasjonen
- Hvem som holdt foredraget og hvor vedkommende kom fra
- Filtype i parantes, f.eks: (pdf)
Framgangsmåte:
1. Gi filen et godt navn, konverter til PDF-format og lagre den. Hvordan gi filen et godt navn før du laster den opp
2. Velg Innhold/Media/Legg til mediefil/Dokument i nedtrekksmenyen oppe på siden (se figuren over)
3. Velg "Bla gjennom" og finn pdf-versjonen av fila du vil vise, på N-området eller Pc-en din.
4. Filen vises som en blå lenke når den er lastet opp. Fyll inn obligatoriske felt for "Navn" og velg riktig emenord under "Global taksonomi".
5. Kopier den blå lenken til filen og klikk på "Lagre"
6. Gå tilbake til arrangementssiden og lim inn lenken under teksten du vil lenke fra. Hvordan legge lenke i brødtekst.
(Har du allerede lastet opp presentasjonen, finner du den under Innhold/media. Klikk på lenken til filen, og du får opp redigeringsbildet over.)
Hvordan legge ut videoer (opptak)
Videoer må legges i modulen Video.
Skal du veksle mellom video og presentasjoner på siden, må du legge inn en ny modul for hver veksling slik:
- Modulen Brødtekst med punkt på agendaen
- Modulen Video
- Modulen Dokument med tilhørende filer
- Ny modul Brødtekst med neste punkt
- Ny modul Video
- Ny modul Dokument med tilhørende filer
- osv
Se eksempel på arrangementsside med flere opptak.
Det kommer snart en egen modul for program, som vil inkludere agenda, video og filer.
Presentasjonen av videoen skal inneholde
- Navn på presentasjonen i overskriften over videoen
- Navn på foredragsholder (og hvor vedkommende jobber) under videoen
Lage lenke til et utvalg av arrangement
Under både kommende arrangementer og under avholdte arrangementer kan du filtrere ut aktuelle arrangementer, f.eks. Informasjonssikkerhet, 2020. Dette utvalget har en egen, unik lenke, som du kan kopiere og lime inn på andre nettsider, en e-post eller lignende.