Planlegge og produsere nytt innhold
Hvilke punkter bør dere ta hensyn til når dere planlegger, produserer og publiserer fagstoff som skal ligge på nettsidene våre?
Denne veiledningen tar utgangspunkt i den vanligste kombinasjonen for å presentere innhold:
- en overordna navigasjonsside i form av temaside eller rapportframside
- underordna informasjonssider som inneholder selve fagstoffet
Slik bør du jobbe når du skal lage nytt innhold:
- Start med å avklare hvem som er målgruppen? Er det publikum generelt, eller er det en avgrenset gruppe?
- Definer hva som er brukerens behov. Hva er det målgruppen trenger – i hvilke situasjoner?
- Om innholdet lages som følge av en bestilling, er det fortsatt viktig å vite hvorfor vi lager det, og hvem vi lager det for.
- Det er ikke alltid tid/ressurser til å gjøre undersøkelser i forkant, men man kan kompensere ved å teste skissert innhold før lansering/publisering.
- Dediker en fagredaktør - en person som kan sette seg inn i arbeidet med å redigere og forvalte innholdet
- Må kunne rammeverket godt for å publisere og redigere riktig
- Må sette seg inn i krav til universell utforming
- Må sikre andel på nynorsk
- Planlegg innhold og bygg strukturer
- Hvilket innhold har vi – hva skal vi presentere?
- Lag en skisse for hvordan det er naturlig å presentere innganger til stoffet deres på temasida eller rapportframsida (navigasjonssider). Dere kan planlegge og justere strukturen i formiljøet, eller bruke Miro.
- Lag en disposisjon for informasjonssidene ut fra rekkefølgen på navigasjonssida. Fyll ut med viktige budskap.
- Utvid disposisjonen med tittel, ingress, emner/budskap som er viktige, overskrifter med viktige nøkkelord
- Avklar bruk av illustrasjoner. Hvordan skal de lages?
- Kan dere bruke våre Digdir-illustrasjoner? Eller trenger dere nye?
- Skal dere presentere figurer og modeller? Hvilke farger kan dere bruke? Hvordan sikrer dere universell utforming av bilder og riktig bruk av farger, form og kontrast?
- Hvem må godkjenne illustrasjonene?
- Skriv manus, legg inn innhold og publiser
- Skrive alltid lite og kompakt – det er viktig å forenkle
- Skrive klart språk
- Skrive godt på nett
- Skrive korrekt
-
- Følg opp ved endringer i rammeverket – oppdatert informasjon kommer i Teams-gruppe for fagredaktører
- Ha en årlig gjennomgang og oppdatering (kan se hva brukerne har gitt av tilbakemeldinger)
- Mål effekt
- Bruk Google Analytics – sett opp faste rapporter
- Bruk andre verktøy, kanskje Hotjar
Husk: Når innholdet er klart for publisering, må du kontakte redaktøren for å knytte informasjonssida eller -sidene til temasida eller rapportframsida. Dette vil gi rapporten brødsmulesti og meny.
Har du en rapport eller et fagområde som skal "lanseres", bør du sette av ekstra tid til å sy sammen sidene sammen med redaktøren.
Nye sider er synlige for publikum ca. 15 minutter etter at de er publisert.