Planlegge og produsere nytt innhold

Hvilke punkter bør dere ta hensyn til når dere planlegger, produserer og publiserer fagstoff som skal ligge på nettsidene våre?

Denne veiledningen tar utgangspunkt i den vanligste kombinasjonen for å presentere innhold:

Hvordan jobbe når du skal lage nytt innhold:

  1. Start med å avklare hvem som er målgruppen? Er det publikum generelt, eller er det en avgrenset gruppe – en menighet?
  2. Definer hva som er brukerens behov. Hva er det målgruppen trenger – i hvilke situasjoner?
    • Om innholdet lages som følge av en bestilling, er det fortsatt viktig å vite hvorfor vi lager det, og hvem vi lager det for.
    • Det er ikke alltid tid/ressurser til å gjøre undersøkelser i forkant, men man kan kompensere ved å teste skissert innhold før lansering/publisering.
  3. Dediker en fagredaktør - en person som kan sette seg inn i arbeidet med å redigere og forvalte innholdet
  4. Planlegg og bygg strukturer
    • Hvilket innhold har vi – hva skal vi presentere?
    • Dere kan planlegge og justere i formiljøet, eller bruke Miro.
    • Lag en skisse for hvordan det er naturlig å presentere innganger til stoffet deres på temasida eller rapportframsida (navigasjonssider).
    • Lag en disposisjon for informasjonssidene ut fra rekkefølgen på navigasjonssida. Fyll ut med viktige budskap.
    • Utvid disposisjonen med tittel, ingress, emner/budskap som er viktige, overskrifter med viktige nøkkelord
  5. Avklar bruk av illustrasjoner. Hvordan skal de lages?
  6. Skriv innhold og publisere
    Forvalt innholdet
    • Følge opp ved endringer i rammeverket – oppdatert informasjon kommer i Teams-gruppe for fagredaktører
    • Årlig gjennomgang og oppdatering (kan se hva brukerne har gitt av tilbakemeldinger)
  7. Mål effekt
    • Bruke Google Analytics – sette opp faste rapporter
    • Bruke andre verktøy, kanskje Hotjar

Husk: Når innholdet er klart for publisering, du kontakte redaktøren for å knytte informasjonssida eller -sidene til rapportframsida. Dette vil gi rapporten brødsmulesti og meny.

Har du en rapport eller et fagområde som skal "lanseres", bør du sette av ekstra tid til å sy sammen sidene sammen med redaktøren.

Nye sider er synlige for publikum ca. 15 minutter etter at de er publisert.