Planlegge og produsere nytt innhold
Hvilke punkter bør dere ta hensyn til når dere planlegger, produserer og publiserer fagstoff som skal ligge på nettsidene våre?
Denne veiledninga tar utgangspunkt i den vanligste kombinasjonen for å presentere innhold:
- ei overordna navigasjonsside i form av ei temaside
- flere underordna informasjonssider som inneholder selve fagstoffet
Husk: Nye sider er synlige for publikum ca. 15 minutter etter at de er publisert.
Slik bør du jobbe når du skal lage nytt innhold:
- Start med å avklare hvem som er målgruppen? Er det publikum generelt, eller er det en avgrenset gruppe?
- Definer hva som er brukerens behov. Hva er det målgruppen trenger for å sine oppgaver – i hvilke situasjoner?
- Om innholdet lages som følge av en bestilling, er det fortsatt viktig å vite hvorfor vi lager det, og hvem vi lager det for.
- Det er ikke alltid tid/ressurser til å gjøre undersøkelser i forkant, men man kan kompensere ved å teste skissert innhold før lansering eller teste løsningen etter at den er publisert.
- Dediker en fagredaktør - en person som kan sette seg inn i arbeidet med å redigere og forvalte innholdet
- Må kunne rammeverket godt for å publisere og redigere riktig
- Må sette seg inn i krav til universell utforming
- Må sikre andel på nynorsk
- Planlegg innhold og bygg strukturer
- Hvilket innhold har vi – hva skal vi presentere? Hvilket innhold finnes hos andre aktører, og hvordan hører det hjemme i vårt innhold?
- Lag en skisse for hvordan det er naturlig å presentere innganger til stoffet deres på temasida. Dere kan planlegge og justere strukturen i formiljøet, eller bruke Miro.
- Lag en disposisjon for informasjonssidene ut fra rekkefølgen på navigasjonssida. Fyll ut med viktige budskap.
- Utvid disposisjonen med tittel, ingress, emner/budskap som er viktige, overskrifter med viktige nøkkelord
- Avklar bruk av illustrasjoner. Hvordan skal de lages?
- Kan dere bruke våre Digdir-illustrasjoner? Eller trenger dere nye?
- Skal dere presentere figurer og modeller? Hvilke farger kan dere bruke? Hvordan sikrer dere universell utforming av bilder og riktig bruk av farger, form og kontrast?
- Hvem må godkjenne illustrasjonene?
- Skriv manus, legg inn innhold og publiser
- Bruk gjerne Word for å samskrive innholdet.
- Skriv alltid lite og kompakt – det er viktig å forenkle
- Skriv klart språk
- Skriv godt på nett
- Skriv korrekt
-
- Følg opp ved endringer i rammeverket – oppdatert informasjon kommer i Teams-gruppe for publisister.
- Ha en årlig gjennomgang og oppdatering (se hva brukerne har gitt av tilbakemeldinger)
- Mål effekt
- Bruk Google Analytics – sett opp faste rapporter
- Bruk andre verktøy, kanskje Hotjar